Projecten
Programma Informatie op Orde - Ministerie van Financiën (Den Haag) strategisch adviseur communicatie & verandermanagement a.i.
De communicatieopgave waar ik samen met de programmadirectie, programmamanagers, communicatie-collega’s en het team van het ‘Programma Informatie Op Orde’ aan werk, is ervoor zorgen dat de organisatie blijft begrijpen wat er allemaal gebeurt, wat de voortgang is en wat er verwacht wordt van de medewerkers over het duurzaam op orde brengen van de informatiehuishouding en het verbeteren van de informatievoorziening. ‘Samen voor een open overheid. Wij zorgen er met elkaar voor dat Informatie op Orde is, zodat ons werk voor burgers, bedrijven en het parlement én voor elkaar navolgbaar is. Hiermee verhogen we de kwaliteit van het beleid en versterken we het vertrouwen in de overheid.’
Programma Digitalisering Strafrechtketen - Ministerie Justitie & Veiligheid (Utrecht en Den Haag) strategisch adviseur marketing & communicatie a.i.
Samen met het programmamanagementteam & betrokken partners streven we naar het doel om de informatie-uitwisseling tussen de partners in de strafrechtketen te verbeteren. Om de samenwerking tussen de ketenpartners te versterken zet ik het verbindend vermogen van communicatie in. Mijn rol als aanjager, verbinder en moderator, is essentieel in de fasen van richten en inrichten t.b.v. de digitalisering van de strafrechtketen. De communicatie-activiteiten (zoals het delen van verhalen in nieuwsbrieven, online en social media, VIP-briefings voor bijvoorbeeld bestuurders, ministers, SG, pSG, DG, werkconferenties, specifieke tafels, ingewikkelede (IT)informatie toegankelijk maken) zijn gericht op het horizontaal & verticaal verbinden, informeren, leren en versterken van de onderlinge samenwerking tussen de stakeholders (stakeholdersmanagement).
Alliantie Medicatieveiligheid - Ministerie VWS Directie Geneesmiddelen & Medische Technologie (Den Haag) strategisch adviseur communicatie & organisatie a.i.
Vanuit beleid/betrokkenen (inhoud: 'veilig medicijn gebruik') een structuur (zowel online als offline) ontwikkelen om de partners (actoren & krachtenveld) binnen de Alliantie met elkaar in verbinding te brengen (stakeholdersmanagement). Vanzelfsprekend inclusief de kernboodschap (message house & factor C) t.b.v. de doelstelling en pijlers van de Alliantie. In samenwerking met de verschillende disciplines binnen rijksoverheid zoals Directie Communicatie, Algemene Zaken en Dienst Publieke Communicaite.
Studielink (Utrecht) strategisch adviseur communicatie a.i.
Neerzetten van een raamwerk voor communicatie door middel van onderzoek en interne sessies met als doel een gedragen positionering, communicatiestrategie met concreet plan, tools en planning opleveren. En vervolgens faciliteren in het proces van de vertaalslag van strategie naar tactiek en operatie.
's Heeren Loo (Amersfoort) projectleider OntwerpTeam t.b.v. ontwikkeling Digitale WerkStrategie naar Digitale WerkOmgeving (DWO)
Als projectleider ben ik verantwoordelijk om ervoor te zorgen tijdens het programma DWO beter geïnformeerd te zijn en meer inzicht te hebben in het gedrag en patronen van de mensen die met DWO/ Mijn.sHeerenLoo gaan werken. Wat is de userexperience van de medewerkers? Wat zijn de wensen, behoeften en manier van denken? Keuzes kunnen beter worden gemaakt, omdat we minder aannames doen. We beginnen bij de mens. De medewerker staat centraal. Het is een behoorlijke uitdaging om de juiste mensen hiervan te overtuigen. 's Heeren Loo is een zorgorganisatie met 18.000 medewerkers & vrijwilligers en locaties door heel Nederland. Het Design Thinking Center Amsterdam is onderdeel van dit project. Hun gedachtengoed & methodiek is leidend in onze aanpak.
Opleveringen van dit project zijn: Persona's, Onderzoeksverslag van de interviews, Medewerkersreis (Customer Journey), Rapport van de online enquête, Interactie Ontwerp (wireframes & klikpaden) en Grafisch Ontwerp. Meebepalend voor het succes zijn de stakeholders (experts, contacten en panel) die reeds aangehaakt zijn. Het zijn betrokken stakeholders op alle niveaus binnen de organisatie, te weten: directie, ondersteuning, werkvloer, beleidsmensen, concern en uitvoering. Zij zijn ambassadeurs die helpen bij het kunnen & willen werken in de nieuwe DWO.
's Heeren Loo (Amersfoort) senior strategisch communicatieadviseur & coödinator projectcommunicatie a.i.
Als adviseur van de concernafdeling I&O (Informatie & Organisatie) begeleid ik op het gebied van communicatie verandertrajecten waarbij naast nieuwe (digitale/ICT) systemen ook nieuwe werkprocessen & gedachtegoed geïmplementeerd worden. Ik fungeer als verbinding tussen de projecten/concern/RvB en de rest van de organisatie/ regio's (zowel horizontaal als verticaal). De mensen uit de gehele organisatie en/of betrokken partijen meekrijgen in hun rol (meebeslissen, meewerken, meedenken of meeweten). De verschillende standpunten en belangen vinden elkaar meestal wel op de gezamenlijke waarden en normen.
Projecten/ programma's zijn o.a.: Digitale Transformatie, Appstrategie, Digitale WerkOmgeving, Digitale CliëntVoorzieningen, Digitaal SamenWerken, Informatievoorziening & -beveiliging, Digitaal vaardig & Digitaal bewust (NEN7510), Cliëntvolgend roosteren, DIS (Doorontwikkeling Infrastructuur 's Heeren Loo), zorgdomotica, ECD (Electronisch Cliënt Dossier), OPMIV (Optimalisatie ParaMedische Informatie Voorziening), Medisein app, LMS (LeerManagementSysteem) en mobiele IV. Ik bedenk de visie (de ambitie formuleren), zet de strategie uit en coördineer de verschillende disciplines. Het gaat o.a. om draagvlak creëren, kennis & ervaring delen, via ambassadeurs de 'olievlek' in werking zetten en het dialoog aangaan/ faciliteren. Met deze projecten draag ik bij aan de transitie de (profesionaliseringslag) waarin de organisatie zicht beweegt. Mede ook door de veranderingen binnen zorglandschap in Nederland.
Als coördinator heb ik de communicatieadviseurs die op de overige projecten binnen 's Heeren Loo werkzaam zijn, begeleid en gecoacht  . Om ervoor te zorgen dat er samenhang is en eenduidigheid in de projectcommunicatie.
Maki (Alkmaar) (communicatie)adviseur/medeontwikkelaar
In de regio Alkmaar zijn we gestart met de ontwikkeling van een programma rond gezonde voeding en bewegen voor jongeren dat aanspreekt bij en gemeenten en scholen en jongeren zelf: Maki. Opgezet en ontwikkeld door Sportservice Noord-Holland, Omring behandel- en adviescentrum en Yocolo. Ook jodasa communicatie, GGD Hollands Noorden, Alkmaar Actief en Alkmaar Sport zijn vanaf de ontwikkelfase nauw betrokken bij het project.
Yocolo (Alkmaar) samenwerking
Samenwerking met creative designer Isi de Jongh; opdrachtgevers o.a. Aegon, Raptim humanitarian travel en Natuurmonumenten.
Gastcollege Marketing & Communicatie
Af en toe geef ik een gastcollege (o.a. op de Hogeschool Inholland). Dit is zo leuk en goed bevallen. Ook op die manier draag ik iets moois en goeds bij aan de maatschappij.
Hoorne Vastgoed (Uitgeest) marketing- & communicatieadviseur
Bij Hoorne Vastgoed heb ik onderzoek gedaan en advies gegeven op het gebied van marketing & communicatie. Overkoepelende doelstelling is om strategische marketing en communicatie plannen te ontwikkelen; zowel op projectniveau als op corporate niveau.
Brood op de plank (Alkmaar) communicatieadviseur/onderzoeker
Voor Brood op de plank heb ik een aantal projecten gedaan. Onder andere voor gemeente Zijpe een onderzoek naar de nevenfuncties in het buitengebied. In kaart is gebracht de huidige situatie, de toekomstplannen (van de agrariërs en ondernemers) en de wensen (ook van de inwoners). De opdracht omvatte het onderzoek bestaande uit het opstellen van de vragenlijst, een online enquetetool en rapportage. Daarnaast heb ik de communicatie (kaart, brief, persberichten, artikelen voor website, social media en een film) verzorgd ten behoeve deze inventarisatie. De resultaten van het onderzoek worden betrokken bij de voorbereiding van het nieuwe bestemmingsplan.
BrancheContact (Alkmaar) projectmanager beurzen/events
Samen met de initiatiefnemers (Arjen en Joris) heb ik twee beurzen georganiseerd, te weten: MICE & Event International Tradefair in Brussel en EvenmentContact in Expo Haarlemmermeer. BrancheContact organiseert No Nonsense Events om vraag en aanbod op een laagdrempelige wijze met elkaar in contact te laten komen. Doel van de Events is leads genereren. BrancheContact is in 2012 bekroond met de Gouden Giraffe (The Live Communication Award) voor beste beursconcept.
Graphic House (Amsterdam) project/accountmanager/adviseur
Bij Graphic House heb ik in de rol van accountmanager vervuld en als adviseur diverse projecten begeleid. Werken onder hoge druk was eerder regel dan uitzondering, maar dat was juist de uitdaging van deze klus. Trots ben ik op de prachtige brochure voor Appartementenvilla BelleVue in Leusden. Deze heb samen met het team van Graphic House met veel plezier tot stand gebracht.
De Wijde Blik (Amsterdam) projectmanager/adviseur
Communicatiebureau De Wijde Blik schakelde mij in om advies te geven op diverse communicatievraagstukken, zowel voor onlineprojecten als voor pitches. Verder stuurde ik diverse lopende projecten aan in de rol van accountmanager. Maar ook het afnemen en uitwerken van interviews hoorde tot mijn takenpakket. En om deze veelzijdige opdracht compleet te maken, heb ik voor een brochure en een evenement wat voorbereiding gedaan, zoals concept/idee en planning.
TdH strategy + creation (Alkmaar) account/project manager
Voordat ik als zelfstandige begon, werkte ik ruim vier jaar met veel plezier bij TdH. In de rol van accountmanager was ik allround adviseur en manager van marketing- en communicatieprojecten en evenementen. Ik regelde alles van A tot Z. Projecten waar ik met veel plezier op terug kijk zijn de ‘Groene AS Dag’ in Amsterdam’, de lancering van een nieuwe divisie in de staalwereld en het ontwikkelen van huisstijlen voor diverse (startende) organisaties.
1995 – 2007
Pauw, Oilily, CWT, HBG, JLL Vastgoed en KPMG (Amsterdam). Een leerzame periode, waarin ik in verschillende rollen ervaring op heb kunnen doen.